E timpul unificării laicatului: un Forum Ortodox Român este mai necesar ca oricând
La dezbinarea dintre cei din Biserică și cei împotriva Bisericii mă așteptam, fiindcă se lucrează de mult și cu mare succes la învrăjbirea românilor împotriva românilor. Desigur, nu e o vrajbă nouă: Christianos ad leones e un îndemn din primele secole de persecuție. Este trist în primul rând pentru cei care ne urăsc, acuzându-ne tot pe noi de ură.
Ceea ce mă uimește și mă îndurerează mai mult este
dezbinarea și învrăjbirea dintre noi, care nu doar că persistă, dar pare a se
adânci. De aceea, gândindu-mă cu luciditate și în același timp cu oarecare
(recunosc, moderată) speranță, la starea noastră acum, în vreme de pandemie, dar
și în general, afirm cu responsabilitate: este momentul să ne unim.
Cred că acum unificarea laicatului ortodox este mai necesară ca oricând. Fără o unitate reală între noi, dacă rămânem dezbinați, vor avea succes ceilalți. Este nădejdea mea că, măcar în ceasul al doisprezecelea, vom izbuti.
Cred că acum unificarea laicatului ortodox este mai necesară ca oricând. Fără o unitate reală între noi, dacă rămânem dezbinați, vor avea succes ceilalți. Este nădejdea mea că, măcar în ceasul al doisprezecelea, vom izbuti.
Acum este momentul ca orgoliile să fie depășite în
duhul unirii de care e nevoie. În duhul Învierii de mâine noapte, în Duhul care
ne unește, al credinței și al dragostei creștine, dincolo de orice deosebiri de
vederi, rivalități sau orgolii de orice natură, dincolo de cine are mai multă
credință, mai adevărată, mai autentică, indiferent cine a fost primul sau a
spus ceva înaintea altora, cine a fost mai profetic sau mai vizionar, indiferent
cine merită mai mult sau mai puțin să fie lider sau inspirator al altora, cu
realizări și merite mai mari sau mai mici.
Indiferent cine pe cine, și de ce, a
susținut sau susține la nivel politic. Indiferent cine „cu cine este” la nivel
personal. Indiferent cine în ce gașcă este. Pentru cei în Hristos n-ar trebui
să existe găști, ci doar Biserica Lui.
Este nevoie de toți: oameni de acțiune, de
duhovnicie și rugăciune, eficienți și contemplativi, cu talanți de artiști,
scriitori, manageri, politicieni, cărturari, antreprenori, poeți, profesori, finanțiști, ingineri, istorici, teologi, ori pur și simplu enoriași dedicați unei vieți de familie și de
parohie trăite în comuniune frățească.
Oare e chiar imposibil să ne unim în Duhul lui
Hristos Cel Înviat? Este un fapt recunoscut până la clișeu că orgoliile dezbină.
Din păcate este adevărat. Dar oare nu ne poate uni nici măcar Hristos Cel
Înviat în inimile noastre, și Care rămâne viu tot anul, nu doar vreme de o
Săptămână Luminată?
Am asistat cu ani în urmă la o tentativă de
constituire a unui Forum Ortodox Român. Din păcate a eșuat.
Cred că acum este vremea ca acea tentativă să fie reluată, cu mai multă înțelepciune și duh de comuniune. Și cu dorința sinceră de a lăsa la o parte divergențele de opinii politice, competiția, rivalitatea și mândria, de a ne jertfi egoul și dorința de slavă deșartă, care într-adevăr ne ispitește pe toți întotdeauna și ne stăpânește adesea, și de a-L pune pe Dumnezeu și Crezul nostru comun mai presus de erorile, patimile și slăbiciunile individuale.
Cred că acum este vremea ca acea tentativă să fie reluată, cu mai multă înțelepciune și duh de comuniune. Și cu dorința sinceră de a lăsa la o parte divergențele de opinii politice, competiția, rivalitatea și mândria, de a ne jertfi egoul și dorința de slavă deșartă, care într-adevăr ne ispitește pe toți întotdeauna și ne stăpânește adesea, și de a-L pune pe Dumnezeu și Crezul nostru comun mai presus de erorile, patimile și slăbiciunile individuale.
E vremea să iertăm greșelile celorlalți, imaginare
sau foarte reale, și să plecăm de la recunoașterea faptului că ele există, că
nu suntem Sfinți (chiar dacă ar trebui să aspirăm către sfințenie) și că mai
presus de eul nostru slab, păcătos și trecător, este Hristos, pe Care vrem să-L
urmăm și să-l mărturisim public laolaltă. Fiindcă ne împărtășim toți din
Același Trup și Sânge al lui Hristos, trebuie să înțelegem că e nevoie de unire hristocentrică.
Nu de una X-centrică sau Y-centrică – unde X și Y
sunt oricare dintre intelectualii îmbisericiți care sunt niște repere în
spațiul public românesc și au făcut lucruri relevante pentru noi toți. Nu sunt
„activiști” – deși din păcate există un asemenea curent care etichetează orice
încercare de a face ceva vizibil drept „activism”. Sunt oameni care au făcut și
fac mult pentru o cauză comună, așa cum înțelege fiecare. Nu în jurul lor ar
trebui să fie unirea, ci în jurul lui Hristos. Nu ne trebuie un „locțiitor” al
lui Hristos, ci Hristos Însuși. De ce nu poate fi Hristos Acel Cineva în jurul
Căruia să ne unim? De ce nu ne putem uni în jurul lui Hristos și al Bisericii
noastre?
De ce trebuie să fie neapărat în jurul unui anume lider vizibil? De ce nu se pot uni românii în jurul credinței în Hristos și în învățătura Lui? De ce nu e de ajuns Biserica pentru a ne uni în jurul ei? De ce nevoia compulsivă de „lidership”? De „tătuc”? De ce nu putem adopta un model sinodal, „sobornicesc”?
De ce trebuie să fie neapărat în jurul unui anume lider vizibil? De ce nu se pot uni românii în jurul credinței în Hristos și în învățătura Lui? De ce nu e de ajuns Biserica pentru a ne uni în jurul ei? De ce nevoia compulsivă de „lidership”? De „tătuc”? De ce nu putem adopta un model sinodal, „sobornicesc”?
Oare așteptând un Sfânt care să ne conducă nu vom
prelungi starea de nefacere a nimic pe plan văzut? Stare de care alții profită
copios. Ne-am dori cu toții conducători sfinți sau măcar îmbunătățiți
duhovnicește. Dar oare nu cerem semne prea mari pentru cât merităm?
Sau poate nu știm să-i recunoaștem? Nu cumva
Dumnezeu ne-a trimis pe unii, așa cum sunt ei, pe propria noastră măsură, pe
care însă, în exigențele noastre de sfințenie, poate cam nerezonabile în raport
cu propriile noastre patimi, îi considerăm nevrednici?
Și uite așa preferăm să stăm cu mâinile-n sân, în timp ce ceilalți atacă și împroașcă cu noroi Biserica și pe noi toți.
Și uite așa preferăm să stăm cu mâinile-n sân, în timp ce ceilalți atacă și împroașcă cu noroi Biserica și pe noi toți.
Argumentele pentru a nu face nimic pot suna adesea foarte
convingător. Dar uneori ele pot ascunde și teamă, ezitare, șovăială, nesiguranță,
îndoială, inerție, comoditate, lene, prejudecăți, mândrie, sau pur și simplu neștiință și nepricepere privind
ceea ce ar trebui făcut în mod concret. E ușor să critici. Este mai greu să
știi ce e de făcut și să faci efectiv. „Oare așa e bine? Sau nu? Dar dacă mai
bine am face altceva?” Și uite așa amânăm, discutăm la nesfârșit, sau nici
măcar nu mai discutăm, pe principiul că noi „avem altă chemare, altă menire sau lucrare mai înaltă,
duhovnicească” – menire pe care de fapt n-o realizăm nici pe aceea, căci nu văd
mulțimea de sfinți care ar trebui să abunde printre noi dacă chiar ne-am vedea
de asceza și rugăciunea pe care o invocăm. Și de făcut nu facem nimic, sau
aproape.
În schimb îi judecăm pe unii care încearcă să facă
ceva și le aplicăm eticheta oribilă și nedreaptă de „activiști”. Iar mult-dorita
unire în cuget și rugăciune nu se traduce de fapt prin nici o unire, nici în
cuget, nici în faptă, ci prin dezbinare și eșec. Așa cum s-a întâmplat cu
Referendumul pentru Familie – și acela tot un „activism” de care prea mulți
s-au ferit și l-au boicotat prin neparticipre, fără a-i înțelege nimic din mizele extrem de importante.
Așa cum se întâmplă și acum, când neexistând un glas
unic, puternic, al laicatului ortodox, nu are cine să adreseze o petiție
CNCD-ului pentru a-l sesiza în legătură cu injuriile adresate recent Bisericii
Ortodoxe Române de neomarxismul ateu radical. Ar fi nepotrivit ca Biserica însăși să
sesizeze CNCD-ul, dar ar fi extrem de cuvenit și oportun ca laicatul să facă
acest lucru. Deoarece întreaga Biserică a fost atacată, iar laicii fac parte
integrantă din Biserică.
Sunt doar câteva gânduri într-o Vineri a Patimilor
mai tristă decât în alți ani. Dacă greșesc undeva nu e decât din cauza
propriilor mele întrebări și păreri de rău că nu putem fi mai apropiați unii de
alții și într-o acțiune văzută, nu doar într-una (uneori dureros de) nevăzută.
Spune Hristos: „Orice
împărăţie dezbinându-se în sine se pustieşte şi casă peste casă cade. Când cel
tare şi înarmat fiind îşi păzeşte curtea, avuţiile lui sunt în pace. Dar când
unul mai tare decât el vine asupra lui şi-l înfrânge, îi ia toate armele pe
care se bizuia, iar prăzile de la el le împarte.
Cel ce nu este
cu Mine este împotriva Mea şi cel ce nu adună cu Mine risipeşte” (Luca 11, 17-23).
Deci haideți să nu ne dezbinăm. Ca să nu risipim haideți să ne unim și să adunăm întru bucurie împreună cu Hristos Cel Înviat!
Deci haideți să nu ne dezbinăm. Ca să nu risipim haideți să ne unim și să adunăm întru bucurie împreună cu Hristos Cel Înviat!
No comments:
Post a Comment